. . .

Fundusze unijne szansą dla regionów na walkę z ubóstwem, bezrobociem i wykluczeniem komunikacyjnym

O wyzwaniach związanych z wykorzystaniem unijnych funduszy na przełomie mijającej i następnej perspektywy finansowej debatowano w Mikołajkach w trakcie VI Europejskiego Kongresu Samorządów. Wśród priorytetów na lata 2021-2027 uczestnicy dyskusji wymieniali między innymi walkę z ubóstwem, bezrobociem oraz wykluczeniem komunikacyjnym.

Zdaniem posłanki Moniki Fałej poziom wykorzystania unijnych środków widać najlepiej właśnie na szczeblu samorządów, powiatów i gmin, gdzie przekładają się one na konkretne inwestycje, które zauważają mieszkańcy. Są jednocześnie szansą na wyrównywanie różnych prędkości rozwoju między poszczególnymi regionami kraju.

Z perspektywy województwa największe wyzwanie na kolejną perspektywę, zdaniem Fałej, stanowi kwestia ubóstwa i bezrobocia. Jedną z szans na niwelowanie różnic w dostępie do systemu edukacji jest zwiększenie dostępności do transportu publicznego, który w przypadku ściany wschodniej boryka się do tej pory z poważnymi zaległościami.

Marek Woźniak, marszałek województwa wielkopolskiego wskazał na rozbieżności między unijnymi i polskimi urzędnikami w zakresie akcentów związanych z mijającą perspektywą finansową 2013-2021. Jego zdaniem spowodowało to brak odpowiedzi na deficyt transferu wiedzy do różnych sektorów gospodarki.

Woźniak zastanawiał się również, na ile unijne fundusze są w stanie pomóc regionom w nadrobieniu opóźnienia, szczególnie w kwestiach związanych z infrastrukturą. Ponieważ Małopolska w nowej perspektywie finansowej dołącza do grona regionów przejściowych, niższa alokacja funduszy spowoduje konieczność wyższego finansowania własnego.

O specyfice wyzwań dla województwa warmińsko-mazurskiego i planach związanych z perspektywą finansową 2014-2020 opowiadał pełniący obowiązki marszałka Miron Sycz. Za jedno z najważniejszych uznał infrastrukturę drogową, ułatwiającą dostanie się do regionu z innych miejsc kraju.

Szczególną sytuację potęguje fakt, że województwo ma na swoim obszarze 200 km granicy z Obwodem Kaliningradzkim, co w kontekście zamrożenia małego ruchu granicznego w 2016 roku powoduje problemy z rozwojem przygranicznym i odpływ mieszkańców. Jednym z głównych priorytetów na kolejne lata, w opinii Sycza, pozostaje droga krajowa numer 16.

Poseł Marek Sowa odniósł się do sytuacji województwa małopolskiego, którego motorem napędowym w zestawieniu z funduszami unijnymi okazało się w przeszłości mocne zaplecze naukowe w postaci Krakowskiego Ośrodka Naukowego. Według niego to właśnie sektor naukowy popchnął region do dynamicznego rozwoju.

Jednocześnie Sowa zauważył wyzwanie dla Małopolski w kontekście transportu publicznego, szczególnie w ujęciu kolejowym i wewnątrz powiatowym, umożliwiającym połączenie gmin wiejskich ze stolicą powiatu. Jego zdaniem kluczowym obszarem będzie również polityka klimatyczna.

Tomasz Korczyński, zarządzający działalnością partnerstwa publiczno-prywatnego (PPP) w firmie Dentons, nakreślił główne wyzwania związane z łączeniem funduszy unijnych z PPP, które pojawiają się przy okazji każdej z dotychczasowych perspektyw finansowych. Jednocześnie zaznaczył, że zmienia się optyka patrzenia na fundusze unijne.

W jego ocenie PPP jest narzędziem efektywnym i transparentnym, które w nadchodzącej perspektywie finansowej może mieć kolejną szansę zaistnienia w szerszej świadomości inwestorów i władz regionów. Podał przy okazji kilka przykładów udanych projektów sfinansowanych przez partnerstwo publiczno-prywatne.

Źródło informacji: PAP MediaRoom

Źródło informacji: PAP MediaRoom

Previous post MFiPR: Już 5 lat wspieramy rozwój turystyki w Polsce Wschodniej (komunikat)
Next post Jak kupić dobre polskie jabłka?

Dodaj komentarz