Po skrajnie trudnym dla całej branży lotniczej roku 2020 spowodowanym pandemią COVID-19, Kraków Airport wychodzi na prostą – w zeszłym roku lotnisko zanotowało już 18-procentowy wzrost liczby pasażerów, a w najbliższych miesiącach planowane są kolejne inwestycje w infrastrukturę i otwieranie nowych połączeń. We wrześniu krakowskie lotnisko będzie również gospodarzem prestiżowego szczytu ACI Customer Experience Global Summit.
Radosław Włoszek, prezes zarządu Kraków Airport, na konferencji prasowej podsumowującej ostatnich 12 miesięcy funkcjonowania krakowskiego lotniska, zaznaczył, że stały one pod znakiem niestabilności związanej z kryzysem w całej branży turystycznej i lotniczej w drugim roku pandemii.
„Regres spowodowany COVID-19 najlepiej obrazują twarde dane: w 2020 roku, w którym wybuchła pandemia, obsłużyliśmy zaledwie 2,5 mln pasażerów, co stanowiło spadek w stosunku do najlepszego w historii ruchu lotniczego roku 2019 o ponad 5,8 mln podróżnych. Dzięki wysiłkom wszystkich osób zaangażowanych w funkcjonowanie krakowskiego lotnictwa – obsłudze, partnerom biznesowym, liniom lotniczym – powróciliśmy na ścieżkę wzrostu i w 2021 roku liczba pasażerów przekroczyła już 3 mln” – powiedział prezes Radosław Włoszek.
Pandemia COVID-19 zastała krakowskie lotnisko w momencie dynamicznego rozwoju – obiekt obsługiwał niemal 8,5 mln pasażerów rocznie, a ich liczba stale rosła. Port lotniczy otrzymywał kolejne nagrody i wyróżnienia, m.in. Best Airport by Size and Region, przyznawane przez Międzynarodową Radę Portów Lotniczych czy Airport Service Quality Awards – oparte na wskaźnikach zadowolenia pasażerów z poziomu świadczonych usług.
Z legendarnego lotniska „Kraków – Balice” korzystają bowiem nie tylko turyści chcący odwiedzić Kraków, znajdujący się w czołówce rankingów podróżniczych, ale również pasażerowie biznesowi, doceniający doskonałe skomunikowanie lotniska i jego strategiczne położenie w sercu Europy Środkowo-Wschodniej.
„Nasze wysiłki koncentrujemy obecnie na stopniowym powrocie do poziomu ruchu pasażerskiego sprzed wybuchu pandemii. Pamiętając o całej złożoności aktualnej sytuacji i możliwości wystąpienia niespodziewanych perturbacji zakładamy, że w 2022 roku obsłużymy 5,4 mln pasażerów, co stanowiłoby 65 proc. ich liczby w 2019 roku” – dodał prezes Kraków Airport.
Podobnie jak przed pandemią, w 2021 roku pasażerowie najchętniej wybierali jako cel podróży takie państwa jak: Wielka Brytania, Włochy czy Niemcy. Szczególną popularnością cieszyły się następujące miasta: Londyn, Frankfurt, Oslo, Paryż, Warszawa, Amsterdam. Największy wzrost ruchu pasażerskiego dotyczył Turcji (przywrócenie lotów czarterowych), Chorwacji i Czarnogóry. Do siatki połączeń Kraków Airport powróciły bezpośrednie połączenia z Nowym Jorkiem i Helsinkami.
Radosław Włoszek przypomniał, że w 2022 roku Kraków Airport będzie kontynuować swój ambitny plan inwestycyjny. Obejmuje on m.in. rozbudowę płyty postojowej samolotów (PPS), której celem jest poprawa przepustowości płaszczyzny postojowej samolotów. W efekcie rozbudowy powstanie 15 nowych stanowisk postojowych, z których cztery będą mogły być wykorzystywane wymiennie jako dwa stanowiska dla szerokokadłubowych samolotów typu Boeing 787 Dreamliner, realizujących z krakowskiego lotniska połączenia transatlantyckie.
Od sezonu letniego 2022 roku Wizz Air otwiera nowe połączenie #PROSTOzKRAKOWA do Dubaju. Do tego wyjątkowego miasta będzie można podróżować z Kraków Airport także dzięki linii Flydubai. Od 15 kwietnia w Kraków Airport pojawią się też nowe linie lotnicze Lübeck Air, dzięki którym pasażerowie polecą do Lubeki w Niemczech. Od sezonu letniego 2022 roku Ryanair zapowiedział z kolei powrót połączenia Kraków – Norymberga.
We wrześniu 2022 roku Kraków Airport będzie gospodarzem szczytu ACI Customer Experience Global Summit. Przez trzy dni przedstawiciele międzynarodowej branży lotniczej będą debatować o innowacyjnych rozwiązaniach w zakresie customer services. Jest to nie tylko wyraz uznania dla wysiłków krakowskiego lotniska w zapewnianiu pasażerom maksymalnego komfortu i bezpieczeństwa, ale także element promocji zarówno Krakowa, jak i całej Małopolski.
„Lotnisko w Krakowie było już wielokrotnie nagradzane za wyznaczanie najwyższych standardów obsługi pasażerów i stawiane za wzór dla całego regionu. Mam nadzieję, że obecność ponad 500 ekspertów z całego świata na ACI Customer Experience Global Summit pozwoli wypracować innowacyjne rozwiązania, które pomogą globalnej branży lotniczej, jako sektorowi szczególnie dotkniętemu pandemią, szybko odbudować swój potencjał” – powiedział Luis Felipe de Oliveira, dyrektor generalny ACI World.
Źródło informacji: PAP MediaRoom